Poddziałanie 8.5.3 Edukacja formalna i pozaformalna osób dorosłych (konkursy nr: RPSW.08.05.03-IZ.00-26-126/17 oraz RPSW.08.05.03-IZ.00-26-127/17) oraz Poddziałanie 8.5.4 Kształcenie ustawiczne – ZIT Edukacja formalna i pozaformalna osób dorosłych (konkurs nr: RPSW.08.05.04-IZ.00-26-128/17).
Pytanie:
W jaki sposób należy odnieść się do diagnozy kwalifikacji osób, które będą uczestniczyły w projekcie, aby spełnić wymogi kryterium merytorycznego o treści „Realizacja wsparcia następuje na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania każdego uczestnika projektu”? Czy koszty związane z opracowaniem indywidualnej diagnozy uczestników projektu są kwalifikowane?
Odpowiedź:
Do wskazanego kryterium odnosi się następująca definicja: Kryterium ma na celu zapewnienie zindywidualizowanego podejścia w stosunku do każdego uczestnika projektu. Wnioskodawca zakłada w projekcie przeprowadzenie indywidualnej analizy potrzeb osoby dorosłej objętej wsparciem, z uwzględnieniem jej potencjału oraz predyspozycji.
Powyższy zapis oznacza, że na etapie przygotowywania założeń projektu i sporządzania wniosku o dofinansowanie, należy ująć w nim analizę potrzeb potencjalnych uczestników projektu w sensie ich zapotrzebowania na konkretne, określone we wniosku szkolenia, co powinno także znaleźć odzwierciedlenie w opisie grupy docelowej oraz kryteriach rekrutacji.
Natomiast w odniesieniu do uczestników projektu, zakwalifikowanych do udziału w nim w wyniku przeprowadzonej rekrutacji, kwalifikowalne mogą być koszty indywidualnej diagnozy poszczególnych osób. Diagnoza ta powinna być bezpośrednio związana ze specyfiką szkoleń, z których uczestnicy mają korzystać – diagnoza może obejmować np. badania lekarskie, badania predyspozycji psychologicznych, testy kompetencji w odniesieniu do konkretnych szkoleń i kwalifikacji itd.
Koszty ponoszone w związku z przeprowadzaną diagnozą powinny być odpowiednio uzasadnione w treści projektu, ponieważ podlegają one ocenie merytorycznej podobnie jak wszystkie wydatki ujęte w ramach kosztów bezpośrednich w projekcie.